Magnez w kaszce

Prawdę mówiąc, nie jest łatwo znaleźć wśród surowców spożywczych te, które obfitowałyby w magnez. Owszem, do najbogatszych należą: kakao, mak, bukwa, soja — ale czy my te produkty tak często jadamy? Kakao (20%) zawiera 442,2 mg magnezu w 100 g. Po nim wymienione — coraz mniej, a następną na tej liście jest kasza gryczana i to prażona, bo zawiera w 100 g 218 mg magnezu; nieprażona, np. krakowska, już tylko 78, czyli i tak sporo, w porównaniu z innymi surowcami spożywczymi. Więcej, bo ponad 100 mg w 100 g produktu, mają: groch, fasola, orzechy, czekolada, kiełki, otręby i in.; 100 g chleba razowego dostarcza od 20 do 80 mg magnezu.
A magnez — przypomnijmy — ratuje nas przed wieloma dolegliwościami. Jeśli czujemy drganie powieki, szczególnie lewej, jeśli wypadają nam włosy, łamią się paznokcie, psuje nam zęby próchnica — mogą to być objawy niedoboru tego pierwiastka. Do dalszych objawów zaliczamy: mrowienie nóg, kurcze, drętwienie kończyn, szybkie męczenie się, trudności w skoncentrowaniu uwagi, nagłe zawroty głowy i utrata równowagi, wrażliwość na pogodę, arytmia, bezsenność lub koszmarne sny (bez przejedzenia).